اخباروگزارشات کارگری3 - 4 -  5مرداد1393

 

اخباروگزارشات کارگری3مرداد1393

- علیرغم وعده و وعیدها حقوق86هزار بازنشسته صنعت فولاد بموقع پرداخت نمی شود!؟

- گروکشی حقوق کارگران پیمانکارآبفا برای تحمیل قراردادجدید بدون درنطرگرفتن گروه شغلی!

- اجرای بازنشستگی ماده ۱۰ قانون نوسازی منتظر پرداخت تعهدات دولت است

- بازگشت به کار ۱۶۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه

- تجمع درجلال آباد برای  حمایت از رضا شهابی و دیگر آزاداندیشان دربند ایران

علیرغم وعده و وعیدها حقوق86هزار بازنشسته صنعت فولاد بموقع پرداخت نمی شود!؟

کنار کوره ایستاده؛ هوای داغ و سوزان را هر روز به تن خریده، چشمانش را سال‌هاست به کوره نارنجی رنگ دوخته و حال که حقوقش را نداده‌اند نگاهش را به یک صندوق خالی دوخته‌اند. این وضعیت امروز اکثر بازنشستگان فولاد است.

وعده و وعیدها:

ایرنا-کد خبر: 81238174 (4125930) | تاریخ خبر: 24/04/1393 :

مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد برطرف شد

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اطمینان داد که مشکل بازنشستگان صنعت فولاد حل و فصل شده است.

تسنیم-سرویس: اقتصادی ، تاریخ: ۲۹/آبان/۱۳۹۲ - ۰۰:۴۰ ، شناسه خبر: ۱۹۶۸۸۵:

یکی دیگر از مواردی که ربیعی درباره آن توضیح داد رسیدگی به حقوق معوقه بازنشستگان صنعت فولاد بود. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از عقب افتادن یک ماهه حقوق این کارگران خبر داد و گفت، در حال حاضر تنها یک ماه حقوق این کارگران عقب افتاده است که طی یک ماه آینده مشکل آنها برطرف خواهد شد.

عصرخبر-کد خبر: ۳۲۶۷۹تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲:

به دنبال تعویق حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد که در ابتدای دولت یازدهم به حدود 4 ماه رسیده بود معوقات این افراد پرداخت شد.

 دکتر علی ربیعی در ابتدای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهتمام به حل مساله پرداخت حقوق بازنشستگان و پرداخت معوقات را در دستور کار خود قرار داده بود و امروز این مهم عملی شد.

ایلنا- کد خبر: 123612 تاریخ خیر-1392-09-04

راه دولت برای حل مشکل حقوق معوقه بازنشستگان فولاد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شدند به صورت مستقیم سهام شرکتهای متعلق به صندوق بازنشستگان صنعت فولاد را ظرف دو ماه فراهم کنند تا مشکل حقوق معوق ۸۴ هزار بازنشسته صنایع فولاد حل شود.

**********

86 هزار بازنشسته صنعت فولاد در انتظار حل مشکل صندوقی هستند که قرار است تا پایان عمرشان مستمری آنها را از طریق منابع این صندوق پرداخت کنند.

به گزارش 3مرداد ماین نیوز، در سال‌های گذشته با تعریف بازنشستگی زودرس یا پیش از موعد در کشور تعداد بازنشسته‌های بخش‌های مختلف افزایش یافت. به طور مثال فردی که از 25 سال سابقه کاری برخوردار بود، با قانون پنج سال ارفاق، برای بازنشسته شدن انگیزه پیدا می‌کرد و به گروه بازنشستگان می‌پیوست.

همین موضوع باعث شد سهم حقوق و مزایای دولتی از بودجه جاری کشور که در سال‌های قبل از 84، 66 درصد بود در سال 92 به 80 درصد برسد. به همین دلیل دولت برای اینکه بتواند استخدام‌های جدیدی به‌عمل آورد، یکسری از نیروهای انسانی بخش‌های مختلف را با استناد به همین قانون بازنشسته اعلام کرد.

چرا صندوق بازنشستگی فولاد تاسیس شد؟

تاسیس صندوق بازنشستگان فولاد به اواخر دهه 60 برمی‌گردد. این صندوق از سوی فعالان معدنی در راستای حمایت از کارگرانی که در صنعت فولاد مشغول هستند، (شامل كارگران معدن و كارگران كارخانه هاي فولاد و زير مجموعه آن) راه‌اندازی شد.

این صندوق با آيين‌نامه‌ای خاص تاسيس شد تا حمايت هاي ويژه‌ای از كارگران این صنعت داشته باشد، اما چون آيين‌نامه از تعريف خاصي برخوردار نبود، موجب شد تا بسیاری از كارگران مشغول در زير مجموعه فولاد را تحت پوشش خود قرار دهد كه سابقه فعاليتي از 12 سال تا 18 سال داشتند، اما حقوق و مزاياي 30 روز كار كامل را دريافت مي‌كردند.

این موضوع به سخت و زيان آور بودن كار در معادن سنگ آهن و كارخانه‌های فولاد ارتباط دارد و قرارداد نانوشته‌ای ميان كارگران و مسوولان صندوق تلقی می‌شد. از همین رو اعتراضی به ميزان كاركرد و زمان بازنشستگي و تفاوت بين 12 سال يا 18 سال شنیده نشد.

برخی‌ معتقدند راه‌اندازی این صندوق به دلیل اینکه با تكيه بر تجربه موفق صندوق بازنشستگي نفت  در دوران سازندگي صورت گرفته، فعالان بخش صنعت را به تاسيس اين صندوق خوشبین کرد و باعث شد آينده خود را در دوران بازنشستگي روشن تصور کنند، در صورتی که در این سال‌ها به دلیل آنچه برخی برداشت‌های بی‌حساب و کتاب از این صندوق عنوان می‌کنند، صندوق بارها با مشکل مالی روبه‌رو شده و برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد دست به دامن کارخانه‌های بزرگی مانند فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و سایر مجموعه‌های وابسته به این شرکت‌ها شود.

پس از حمایت‌های مالی که در راستای تامین منابع این صندوق صورت گرفت، خصوصی‌سازی کارخانه‌های فولاد مطرح شد. در نتیجه فولادمبارکه از قالب دولتی بودن خارج و خصوصی شد. پس از این اقدام، تزریق پول به این صندوق قطع و اعلام شد این واحد صنعتی تنها از پس پرداخت حقوق بازنشستگان مجتمع فولادی خود برمی‌آید و به صندوق‌ بازنشستگان نمی‌تواند کمک مالی برساند. از سویی کارخانه‌های دیگر هم به همین شکل از حق مشارکت در این صندوق سربازدند.

وقتی حمایت‌های مالی قطع شد

از آن پس صندوق بازنشستگي فولاد بر اساس تصميم مسئولان دولت نهم و دهم از زير مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت خارج شده و به سازمان تامين اجتماعي واگذار شد. این در حالی است که سازمان تامين اجتماعي به عنوان اصلي‌ترين سازمان تصميم‌گيرنده درباره هلدينگ‌هاي زير مجموعه شستا (شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي) مدت‌ها از پذيرش صندوق بازنشستگان فولاد، امتناع مي‌كرد. زيرا معتقد بود اين شركت، شرکتی ورشكسته و وضعيت منابع مالي آن نامشخص است.

براساس این گزارش،در سال‌های اخیر دولت قبلی هر موقع با کسری مواجه می‌شد از صندوق بازنشستگان فولاد برداشت می‌کرد، سهمی که در صندوق به عنوان منابع جمع‌آوری می‌شد، مربوط به واحدهاي مختلف بود. سهم شش میلیارد تومانی فولادمبارکه، سهم 20 میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان، سهم 12 میلیارد تومانی فولاد خوزستان تا سهم‌گیری‌های مختلف که مربوط به زیرمجموعه‌ها یعنی معادن سنگ آهن بافق و غیره در این صندوق به عنوان حق مشارکت جمع‌آوری می‌شد.

منابعی که این کارخانه‌ها به صندوق تزریق می‌کردند تا چند سال گذشته موجب شد تا صندوق بازنشستگي فولاد همچنان پاسخگوي بازنشستگان خود باشد. تا زمانی که این کارخانه‌ها خصوصی نشده بودند، مشکلی نبود اما به محض اینکه از قالب دولتی بودن به خصوصی شدن پیوستند، صندوق بازنشستگان هم از پرداخت حقوق به بازنشستگان بخش خود عاجز شد.

برپایه این گزارش،در هفته اخیر نشستی با حضور وزیر کار، معاون اول رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس در این خصوص برگزارشد وباردیگروعده داده شدکه مشکل بازنشستگان صنعت فولادحل شود و حقوق ماهانه آنها بموقع پرداخت شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که این صندوق بازنشستگی از ابتداي سال 1388 تا سال گذشته با هزار ميليارد تومان معوقات روبه رو بوده و در اين مدت دلیل اين همه معوقات مشخص نشده است.

گروکشی حقوق کارگران پیمانکارآبفا برای تحمیل قراردادجدید بدون درنطرگرفتن گروه شغلی!

به گزارش3مرداد فیدوس یکی ازکارگران در ایمیل ارسالی خود نوشته است:

"سلام خسته نباشید من از کارگران پیمانکار آبفا هستم تعداد ما صد نفر است که یازده ساله با پیمانکار کار میکنیم و پیمانکار جدید حقوق  [نامفهوم]  گرفته و میگه باید اول قرارداد امضا کنید تا حقوق بدم. قرارداد جدید گروه شغلی را در نظر نگرفته. گرو شغلی ما از هفت به بالاست. لطفاً کمک کنید."

اجرای بازنشستگی ماده ۱۰ قانون نوسازی منتظر پرداخت تعهدات دولت است

قانون نوسازی صنایع به دلیل اینکه دولت باید ۵۰ درصد از هزینه‌های کسر حق بیمه و مستمری زودهنگام را به سازمان پرداخت کند تا در بودجه سال نیز تدارک و تخصیص داده شود، اجرا نشده است.

معاون فنی و درآمد سازمان در خصوص لغو کسر حق بیمه از بن کارگری اظهار داشت: این موضوع هنوز رسماً به این معاونت اعلام نشده اما شنیده‌ها از تعییر عنوان مرجع کسر شدن حق بیمه حکایت دارد.

به گزارش3مردادایلنا،محمد حسن زاد با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی منتظر ابلاغ نهایی است که به احتمال قوی در مرداد ماه قطعی خواهد شد.

وی افزود: این تصمیمی است که در شورای عالی کار اتخاذ گردیده و سازمان تأمین اجتماعی تنها مجری این مصوبه است.

زاد با یادآوری این نکته که این مصوبه در اسفندماه سال گذشته در شورای عالی کار به تصویب رسیده است، افزود: به استناد بند ۵ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، سازمان آنرا به صورت بخشنامه درآورد و بن کارگری را مشمول کسر حق بیمه قرار داد.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگردر خصوص «اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع» اظهار داشت: این قانون به دلیل اینکه دولت باید ۵۰ درصد از هزینه‌های کسر حق بیمه و مستمری زودهنگام را به سازمان پرداخت کند تا در بودجه سال نیز تدارک و تخصیص داده شود، اجرا نشده است.

زدا افزود: به استناد ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم تا زمانی که سازمان تامین اجتماعی بودجه دریافت نکرده باشد نمی‌تواند به اجرای این قانون امیدوار باشد و در حال حاضر مکاتبات سازمان با دولت در این زمینه در حال انجام است.

بازگشت به کار ۱۶۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه

معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری کوهبنان گفت: بر اثر انفجار اسفند ماه سال گذشته و کشته شدن چند معدنچی به دستور دادستان معدن چشمه پودنه به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی تعطیل شد که با پیگیریهای به عمل آمده توسط فرمانداری، بازرسان تامین اجتماعی؛ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواسط تیرماه بیمه بیکاری به ۱۶۰ نفر که پروندهای خود را کامل کرده بودند پرداخت شد.

به گزارش3مردادماین نیوز،وی تصریح کرد: پس از تعطیلی معدن چشمه پودنه در بخش طغرالجرد بیش از 260 نفر از کارگران این معدن بیکار شدند اما با توجه به فراهم شدن مقدمات و ایجاد شرایط ایمنی کافی توسط مسئولان معدن و پیمانکاران در حال حاضر ۱۶۰ کارگر این معدن دعوت به کار شده‌اند و مابقی نیز تا زمان دعوت به کار از بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد.

تجمع درجلال آباد برای  حمایت از رضا شهابی و دیگر آزاداندیشان دربند ایران

۲ اسد ۱۳۹۳ – ۲۴ جولای ۲۰۱۴: «حزب همبستگی افغانستان» تحصنی را مقابل قونسلگری رژیم خونخوار ایران در شهر جلال‌آباد ترتیب داده بود. در این تحصن بیشتر از ۱۰۰ تن از اعضا و هواداران همبستگی به دفاع از رضا شهابی، کارگر مبارز ایرانی، و دیگر دگراندیشان ایرانی شرکت جسته بودند. تحصن‌کنندگان رژیم فاشیست ایران را قاتل انقلابیون ایران و مهاجران افغان خواندند. در یکی از پلاکارت‌ها نوشته شده بود: «جنایات رژیم خونخوار آخندی روی محقق، خلیلی، محسنی و دیگر چاکران واواک را سیاه نگه‌می‌دارد!» و در پلاکارت دیگری چنین نوشته بود: «از خون انقلابیون اعدام‌شده ایران، خورشید آزادی و عدالت در ایران طلوع‌کردنی است

تحصن یک ساعت و نیم دوام پیدا کرد. در پایان اعلامیه «حزب همبستگی افغانستان» به خواندش گرفته شد و تحصن‌کنندگان خواستار رهایی فوری رضا شهابی شدند.

منبع:سایت همبستگی

سوم مردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری4مرداد1393

- بهنام ابراهیم زاده هنوز زیر بازجویی و شکنجه قرار دارد

- آخرین وضعیت پرونده قضایی ۴ کارگر پتروشیمی رازی

* مرگ یکی از کارگران پتروشیمی رازی بدلیل جایگاه نامناسب سرویس رفت و آمد

* پیمانکار پتروشیمی رازی ۱۵ ماه عنوان شغلی کارگران را دست‌کاری می‌کرد

- کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوقشان ورودی جزیره را بستند

* تجمع کارگران صدرا برای 4 ماه حقوق عقب افتاده  - مسئولان به میان معترضان نیامدند

- دراعتراض به خصوصی سازی کارگران البرز شرقی برای پنجمین بار تجمع کردند

- مشکلات کارگران نی‌بر کارون شوشتر همچنان به قوت خود باقی است!

- کارگران نکاچوب با مصوبه دولت درآستانه اخراج قرارگرفتند!

- شکایت ۳۴ کارگرزن مخابرات بوشهر از شرکت پیمانکاری لیان افق نوین به خاطر انعقاد قرارداد غیرقانونی

- ایجاد جو فشار ، ارعاب و تهدید، بجای پاسخگویی به اعتراض های پرستاران!

- تعویق ۴ماهه در پرداخت حقوق کارگران شیشه آبگینه

- تعویق ۳ ماهه حقوق کارگران جایگاه عوارضی آزاد راه همدان – ساوه

- خودداری سازمان تامین اجتماعی از بازنشسته کردن کارگران نساجی کاشان

- تجمع جمعی از دانشجویان پزشکی در اعتراض به مخالفت مجلس با اصلاح سهمیه مناطق محروم آزمون تخصصی

- سقوط مرگبار کارگر جوان به اعماق چاه 25 متری درشهر ری

- جنگ در غزه و کشتار زنان، کودکان زحمتکشان را متوقف کنید!

- شماره دوم ماهنامه ی پیام آورمنتشر شد

بهنام ابراهیم زاده هنوز زیر بازجویی و شکنجه قرار دارد

در تاریخ 1/5/1393 بهنام ابراهیم زاده عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و از همکاران جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان توانست تلفنی با خانواده اش صحبت کند ولی همچنان او در انفرادی 209 قرار دارد و ملاقات به خانواده اش نمی دهند.

همسر بهنام دو روز قبل به دفتر خدابخشی نماینده دادستانی رفته و از او خواسته است که تکلیف بهنام را روشن کنند، وقتی همسر بهنام به وضعیت و در انفرادی نگهداشتن او اعتراض کرده و گفته است : بهنام را زدید زخمی شد و بعد به انفرادی بردید، ما فکر کردیم طبق عادت همیشگی ماموران زندانی را می زنند زخمی میشود تا خوب شدن جای زخمها در انفرادی نگه می دارند و بعد از خوب شدن زخم های زندانی او را به بند عمومی می اورد، بهنام زخم هایش خوب شد ولی باز به بند عمومی نیاوردید، چرا؟ هر روز ما تحت استرس و نگرانی و انتظار هستیم ، پسرم ، تنها فرزند ما بیمار است و هر روز از طرف شما ها  تحت فشار قرار دارد، و دیگر به خاطر ناراحتی های روحی که با اذیت و آزار بهنام به او وارد می کنید، مداوای بیماریش جواب لازم را نمی دهد ، 6 نفر مامور من و پسرم را بیش از سه ساعت بازداشت کردند و اجازه ندادند به خانه مان برویم و ما را تحت نظر به سبک گرو گان گیری به خانه برده و خانه ما را زیر و رو کردند و وسایل ما را با خود بردند و هنوز هم نمی دهند، و هیچ جوابی هم نمی دهید ، آقای خدا بخشی،  ما مشکلات خود را به چه کسی بگوییم ؟ نه قانون را رعایت می کنید ، نه به خانواده احترام می گذارید ،نه از خدا می ترسید ، نه به پسر بیمار م توجه می کنید ، چرا اینقدر برای ما مشکل ایجاد می کنید؟ چرا به یک کارگری که تمام جرمش این است که به کودکان خیابان و کودکان کار خواندن نوشتن یاد می داد و از نان شب کارگران حرف می زد، اینقدر ظلم می کنید ؟

خدابخشی در مقابل همه گفته های همسر بهنام فقط چند باری گفته است " ببینیم چه می شود"

آیا می شود زندگی یک کارگر بیگناه وخانواده اش را نابود کرد و منتظر شد که" ببینیم چه میشود"؟

آقای خدا بخشی :

 دیدن ندارد، کاملا"  مشخص است که چه می شود، زندگی سه نفر انسان به بر خورد شما بستگی دارد اگر قانون را رعایت کنید بهنام ازاد می شود و اگر همچنان به اعمال غیر قانونی ادامه بدهید، باعث آزار و اذیت بیشتر و بیشتر انها خواهید شد ، آیا انتظار معجزه دارید؟ ، که "ببینید چه می شود؟" اگر نیاز به معجزه هم باشد بدون شک آن معجزه را شما ماموران و قاضی باید انجام بدهید و آن اینکه برای یک بار هم که شده، قانون را رعایت کرده بهنام را ازاد کنید، انگاه خواهید دید که چه می شود.

بعد از سرکوب و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند 350 اوین، که بهنام یکی از زندانیانی بود که بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس با بقیه به انفرادی انتقال داده شد ، تا کنون تمامی زندانیان منتقل شده به انفرادی به  بندهای عمومی یا زندانهای دیگر منتقل شدند، اما هنوز بهنام در انفرادی 209 زیر بازجویی و شکنجه به سر می برد.

متاسفانه در جمهوری اسلامی هیچ انسانی پیدا نمی شود، که علاقه ای به رعایت قانون داشته باشد و بخواهد حق و حقوق انسانها را رعایت کند، بدون شک حتی اگر، حداقل قانون خودشان را رعایت کنند، نه تنها بهنام باید سریعا" آزاد شود ، بلکه قاضی محاکمه کننده و ماموران و مسئولانی که آمر و عامل شکنجه و ضرب و شتم بهنام بودند بدلیل اینکه سالهاست قانون را زیر پا گذاشتند و اقدام به آزار و اذیت و شکنجه بهنام کردند باید محاکمه و مجازات شوند.

ما از کارگران و انسانهای آزادیخواه می خواهیم از هر طریقی که می توانند، اقدام به کمک و یاری بهنام ابراهیم زاده و خانواده او نمایند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

3/5/1393

آخرین وضعیت پرونده قضایی ۴ کارگر پتروشیمی رازی

دومین جلسه دادگاه ۴ کارگر پتروشیمی رازی که گفته‌ می‌شود با شکایت کارفرما به «اخلال در نظم» متهم شده‌اند، روز ۲۰ مرداد برگزار می‌شود.

به گزارش4مردادایلنا،یکی از کارگران پتروشیمی رازی در این باره گفت: جلسه دوم دادگاه «موسی هندیجانی»، «مازیار رحیم‌زاده»، «غلامحسین حیدری» و «عادل راشدی» حدود دو هفته بعد (۲۰ مرداد ۹۳) برگزار می‌شود و منتظر نتیجه حاصله هستیم.

وی ادامه داد: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات این ۴ کارگر در تاریخ ۴ اسفند ۹۲ در دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد و پرونده آنان از آنجا به دادگاه سربندر ارجاع داده شد.

این فعال کارگری افزود: همچنین گفته می‌شود ۸ کارگر دیگر پتروشیمی رازی به زودی دادگاهی خواهند شد که فعلا در حد شنیده است و مستندی که صحتش را تایید کند وجود ندارد. این ۱۲ کارگر افرادی هستند که در حین اعتراضات صنفی سال ۹۲ به عنوان نماینده کارگران در مذاکرات با کارفرما شرکت می‌کردند.

وی تصریح کرد: هدف کارفرما این است که از قوه قضاییه به عنوان اهرم فشار برای اعمال محدودیت بیشتر بر فعالان کارگری پتروشیمی رازی سوء استفاده کند. حتی گفته می‌شود اگر دادگاه به برائت این ۱۲ کارگر حکم دهد، ماده ۳۴ قانون اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد در قبال آنان اجرا خواهد شد.

گفتنی است این ماده قانونی صراحت دارد «هرگاه اخراج کارگر از سوی هیات رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آنکه در قبال هرسال خدمت حقوق (۴۵) روز وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد».

مرگ یکی از کارگران پتروشیمی رازی بدلیل جایگاه نامناسب سرویس رفت و آمد

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به مرگ یکی از کارگران پتروشیمی رازی در تاریخ ۱۱ تیر، بیان کرد: «محمدعلی چمن‌گر» از کارگران پتروشیمی رازی حین ترک محل کار توسط کامیونی که بی‌مهابا حرکت می‌کرد زیر گرفته شد و با زبان روزه جان باخت.

وی با بیان اینکه سرویس رفت و آمد پتروشیمی رازی، کارگران را در مسیر کامیون‌های حمل بار پیاده یا سوار می‌کند، افزود: مرحوم چمن‌گر با ۸ سال سابقه کار حدود ۲۷ سال سن داشت و هنگام مرگ تنها یک هفته از ازدواجش می‌گذشت.

پیمانکار پتروشیمی رازی ۱۵ ماه عنوان شغلی کارگران را دست‌کاری می‌کرد

این کارگر با اشاره به تخلف «پیشگامان فن اندیش تهران»، پیمانکار پتروشیمی رازی مبنی بر دست‌کاری عناوین شغلی کارگران در لیست بیمه، گفت: این شرکت پیمانکاری برای ۱۵ ماه (از یکم مهر ۹۱ تا ۳۰ آذر ۹۲) عنوان شغلی کارگران پتروشیمی رازی را در لیست بیمه، «کارگر ساده» درج می‌کرد.

وی در تشریح تبعات این تخلف برای کارگران، بیان کرد: فرض کنید حقوق مهندسی کارگری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما حقوق پرداخت شده به او در لیست بیمه ۷۰۰ هزار تومان درج می‌شود که این تخلف علاوه بر کاهش حق بیمه پرداختی توسط پیمانکار به کاهش مستمری دوران بازنشستگی کارگران منجر می‌شود.

این فعال کارگری در پایان اظهار کرد: جایگاه استراحت کارگران و سرویس‌های بهداشتی پتروشیمی رازی به ترتیب از نظر ایمنی و بهداشتی به هیچ وجه مناسب نیستند اما هر بار اعتراض کردیم به نتیجه مشخصی نرسیدیم.

کارفرما: ما از کارگران شکایت نکردیم

در همین رابطه، مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی ضمن تکذیب شکایت کارفرما از چهار کارگر نام برده شده گفت: کارگران پتروشیمی رازی دی ماه سال گذشته در اعتراض به تأخیر در بیمه تکمیلی‌شان دست از کار کشیدند، آن هم در شرایطی که خواسته صنفی آنان همان زمان پیگیری می‌شد و این قضیه را به اطلاع‌شان رساندیم اما به نظر می‌رسید کارگران تحمیل خواسته‌های دیگری به کارفرما را دنبال می‌کردند.

منصور برات زاده در ادامه بیان کرد: با تداوم اعتراض صنفی کارگران، کار به بیرون از کارخانه کشیده شد. ما به کارگران گفته بودیم که اگر اعتراض‌شان به بیرون نشت پیدا کند و پیگیری آن دست ارگان‌های دیگری بیفتد، کاری از دست ما ساخته نیست اما آنان متاسفانه صلاح و مصلحت را در نظر نگرفتند و کار به جایی کشیده شد که طرفین دادگاهی شدند.

برات زاده با بیان اینکه «نه ما از کارگران شکایت کردیم و نه آنان از ما، بلکه یکی از ارگان‌های ذیربط از طرفین شکایت کرده است»، تصریح کرد: این چهار کارگر نماینده کارگران هستند اما آقایانی که از ارگان ذیربط به کارخانه می‌آمدند و شعاردادن آنان را می‌دیدند، اسامی‌شان را مشخص کردند چرا که معتقد بودند ادامه این وضعیت در منطقه به صلاح نیست.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از قید کلمه «کارفرما» به عنوان شاکی در احضاریه کارگران به دادگاه، شائبه دادگاهی شدن ۸ کارگر دیگر پتروشیمی رازی را تکذیب کرد.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی رازی اظهار کرد: همانطور که جلسه دوم دادگاه این چهار کارگر طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود، مدیرعامل نیز به زودی دادگاهی خواهد شد.

کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوقشان ورودی جزیره را بستند

حدود 400 تن از کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا در جزیره صنعتی بوشهر از صبح امروز با تجمع مقابل کارخانه، درب ورودی جزیره را بستند.

به گزارش4مرداد مارین نیوز، این کارگران از ابتدای سال جاری تاکنون حقوق خود را از شرکت صدرا دریافت نکرده‏اند.

تجمع‏کنندگان از تردد سایر پرسنل و حتی کارفرمایان به جزیره جلوگیری کرده‏اند.

علیرغم مداخله نیروی انتظامی، تاکنون این تجمع ادامه دارد.

تجمع کارگران صدرا برای 4 ماه حقوق عقب افتاده  - مسئولان به میان معترضان نیامدند

برخی کارگران وابسته به پیمانکاری های صدرا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق فروردین تا تیرماه خود، دست به تجمع زدند.

به گزارش 4مرداد خلیج فارس،این کارگران که طرف قرارداد پیمانکاری های فعال در جزیره صدرا می باشند، صبح شنبه با تجمع مقابل درب ورودی کارخانه نسبت به عقب افتادن چهارماهه حقوق شان اعتراض کردند.

تعداد کارگران وابسته به پیمانکاری های صدرا قریب 200 نفر می باشد که شمار معترضان تجمع امروز حدود 50 نفر برآورد شد.

این تجمع در حالی ساعتی بعد خاتمه یافت که مسئولان نیروی انتظامی با حضور در محل و تایید خواسته صنفی کارگران، از آنها خواستند با توجه به قول ضمنی مسئولان صدرا برای تسریع در پرداخت به پیمانکاران و کارگران، آنها فرصت دیگری به شرکت دهند.

در این تجمع مسئولان شرکت صدرا به میان معترضان نیامدند.

شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از سال گذشته که از قرارگاه خاتم الانبیا سپاه به یک شرکت راه و ساختمانی به نام آبادراهان پارس واگذار شد، با تعطیلی بخش کشتی سازی مواجه گردید و اکنون بخش سکوسازی آن نیز دچار مشکلات زیادی شده است.

چندی پیش کارگران صدرا در نامه ای خطاب به مسئولان استانی نسبت به آنچه تلاش مالک جدید شرکت جهت ایجاد یک شرکت جدید و انتقال اموال صدرا به آن که منتهی به اعلام ورشکستگی کامل این کارخانه در بوشهر می شود هشدار داده و خواستار هوشیاری مسئولان شده بودند.

دراعتراض به خصوصی سازی کارگران البرز شرقی برای پنجمین بار تجمع کردند

صبح امروز شنبه (۵ مرداد ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای پنجمین باردر یکماه گذشته در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان کشوری به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه در مقابل ساختمان اداری این معدن تجمع کردند.

براساس این گزارش، در تجمع امروز، اعضای کمسیون کار فرمانداری شاهرود در جمع معترضین حاضر شده و درتلاش هستند با صحبت با کارگران به نحوی به اعتراض صنفی کارگران البرز شرقی خاتمه دهند.

در همین رابطه آقای «مهردادغلامیان» معاون امور مالی مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز شرقی ضمن تایید تجمع اعتراضی کارگران این معدن بر علیه واگذاری املاک این واحد معدنی به شهرداری شاهرود، گفت: در تجمع امروز کارگران البرز شرقی مقابل ساختمان اداری معدن طرزه اعضای کمسیون کار فرمانداری شاهرود حضور داشتند.

او با بیان اینکه اعضای کمسیون کار فرمانداری شاهرود وعده داده‌اند تا مطالبات کارگران را پیگیری کنند افزود: از کارگران خواسته شده است تا‌ نتیجه بررسی‌های اعضای کمسیون کار به محل کار خود بازگردند.

مشکلات کارگران نی‌بر کارون شوشتر همچنان به قوت خود باقی است!

ایلنا طی گزارشی بتاریخ4مرداداز محقق نشدن مشکلات بیمه‌ای دوهزارکارگر نی برمجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در پی تأخیر در پرداخت حق بیمه از سوی بانک کشاورزی خبر داد.

بنا بهمین گزارش،پس از اعتراضات سال گذشته و تیر ماه سال جاری کارگران نی‌بر که دامنه آن به پایتخت نیز رسید، نمایندگان کارگران و کارفرما جلسه مشترکی با حضور وزیر تعاون کار وفاه اجتماعی، وزیر صنعت و معدن، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ومدیر کل‌بانک کشاورزی چند تن از نمایندگان استانی.. برگزار کردند که طی این جلسه مقرر شد بابت فصول بیکاری کارگران در سنوات گذشته (بسته به سابقه کار هر کارگر) کارفرما (بانک کشاورزی) مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی واریز کند و به این ترتیب در سوابق بیمه‌ای کارگران فصلی که بخشی از سال را بیکارند، فاصله‌ای ایجاد نشود.

قرار بود اولین قسط به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای بازنشسته کردن کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز شود تا کارگران به مرور از تیر ماه بازنشسته شوند که هنوز محقق نشده است و بانک کشاوری هنوز این پول را به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است.

علاوه بر پرداخت نشدن ۶۰ میلیارد تومان از مطالبا ت بیمه‌ای کارگران فصلی نی بر کارون شوشتر، شرکت کشت وصنعت کارون نیز هنوز مابتفاوتهای حقوقی کارگران را که رقمی حدود ۲ میلیون تومان به ازای هر کارگر می‌شود پرداخت نکرده است.

سید احمد علوی قائم مقام و عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت کارون طبق صورت جلسه‌ای جداگانه که با ۳۰ نفر از نمایندگان ومعتمدین کارگران امضاء کرده بود متعهد شده بود حداکثر تا تاریخ ۲۵ خرداد مطالبا ت معوقه کارگران را واریز کند اما تا هم اکنون به بهانه کمبود منابع مالی این کار را انجام نداده است.

جان کلام،مشکلات کارگران کشت وصنعت کارون شوشتر همچنان به قوت خود باقی است و این کارگران که هم اکنون به دلیل ماهیت کارشان (فصلی بودن) تا آبان ماه فصل درو بیکار هستند در تامین مایحتاج روزانه خود دچار کمبود منابع مالی هستند.

کارگران نکاچوب با مصوبه دولت درآستانه اخراج قرارگرفتند!

خطر اخراج عده قابل توجهی از کارگران و کارشناسان، شرکت نکاچوب را تهدید می‏ کند.

به گزارش 4مردادبلاغ، دولت با هدف صیانت از جنگلها، بهره برداری از جنگلهای شمال کشور را به درختان شکسته و آفت زده محدود کرد.

در این راستا اخیراً نامه ای به شماره 33520/32/ص93/ص- 93/3/5 از معاون سازمان جنگلها و مراتع کشور در امور جنگلهای مرطوب و نیمه مرطوب به شرکتهای فعال در حوزه جنگل و بهره برداری از درختان جنگلی از جمله شرکت نکاچوب ارسال شده است.

محتوای این نامه مسکوت ماندن عملیات تهیه طرحهای جنگلداری با استناد به مصوبه هیئت دولت بوده است.

مدیرعامل شرکت نکاچوب نیز پس از دریافت این مصوبه نامه ای مبنی بر اخراج جمعی از کارشناسان و کارگران شاغل در واحد طرح و برنامه جنگل به این کارگران و کارشناسان ارائه داده است.

با تصویب این قانون در هیئت دولت علاوه بر کارگران نکاچوب مشکلاتی برای تعداد زیادی از کارگران و کارشناسان شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین شرکت چوب فریم به علاوه کارگران شرکتهای مشابه در استانهای همجوار نیز به وجود آمده است.

شکایت ۳۴ کارگرزن مخابرات بوشهر از شرکت پیمانکاری لیان افق نوین به خاطر انعقاد قرارداد غیرقانونی

جلسه دادرسی هیات تشخیص کارگران «۱۱۸» مخابرات استان بوشهر چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش4مردادایلنا،وکیل کارگران ۱۱۸ مخابرات بوشهر با اعلام این خبر گفت: ۳۴ نفر از کارگران از پیمانکار ۱۱۸ بوشهر به خاطر انعقاد قرارداد غیرقانونی شکایت کردند. اولین جلسه دادرسی این شکایت صبح روز چهارشنبه یکم مرداد ماه برگزار شد.

رضا دیسی در تشریح موضوع شکایت گفت: این ۳۴نفر خانم، کارگران شیفت صبح و بعدازظهر «۱۱۸» هستند که در مرداد سال گذشته شرکت پیمانکاری «لیان افق نوین» در زمان انعقاد قرارداد، این کارگران را بین دو راهی اخراج ده نفر و یا امضای قراردادی با مفاد غیرقانونی قرارداده است.

وی در تشریح آنچه که دوراهی اخراج یا امضای قرارداد کار نامیده می‌شود، گفت:مفاد قرارداد به این صورت بوده که این ۳۴ نفر از حق اضافه کاری، جمعه کاری، تعطیل کاری و مرخصی سالیانه خود بگذرند، در مقابل کارفرما از اخراج ده نفر از این افراد منصرف شود.

وی ادامه داد: آن زمان این ۳۴ نفر کارگر زن راه اول را انتخاب می‌کنند و این قرارداد را امضا می‌کنند اما بعد از اتمام قرارداد در تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری، همه آنها تصمیم به شکایت از پیمانکار در اداره کار استان بوشهر گرفتند.

وی افزود: پیمانکار به صورت شفاهی شرط انعقاد قرارداد را پرداخت دستمزد کارگران به صورت ساعتی تعیین کرده بود. در نتیجه مزد ماهیانه این کارگران زن حدود ۵۰۰ هزارتومان محاسبه می‌شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در این مرکز علاوه بر ۳۴نفر کارگر زن، ۸ نفر کارگر مرد نیز در شیفت شب مشغول به کار بودند که کارفرمای پیمانکار کارگران مرد را هم تحت فشار امضای چنین شرطی قرارداده است اما آن‌ها زیر بار نرفته‌اند. از طرفی کارفرما که با کمبود نیروی برای شیفت شب مواجه بوده در ‌‌نهایت قرارداد مردان را طبق روال گذشته و بودن شرط منعقد کرده است.

وی ادامه داد: کارگران زن این مرکز پاسخگویی تلفنی، برای حفظ شغل خود حاضر به امضای چنین قراردادی شدند. درحالی که اساسا گذاشتن شروط خارج ازقانون در قرارداد کار ممنوع است.

دیسی با اشاره به ماده ۸ قانون کار تصریح کرد: طبق این ماده شروط مذکور در قرارداد کار و یا تغییرات بعدی آن درصورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.

وی با بیان اینکه دیروز و امروز جلسه دادرسی این کارگران برگزار شده است، ادامه داد: این کارگران در دو گروه از شرکت پیمانکاری «لیان افق نوین» شکایت کردند. جلسه دادرسی یک گروه در آخرین روز تیر ماه و جلسه گروه دیگر در اولین روز از مرداد ماه امروز برگزار شد.

دیسی درخصوص جزئیات جلسات دادرسی گفت: کارگران کپی قرارداد را که قبلا در جلسه مصالحه از کارفرما گرفته بودند در اختیار دادگاه قرار دادند، در مقابل کارفرما لیستی از محاسبه مزد کارگران ارائه داد. در این لیست پرداختی کارگران با ارقامی خلاف واقعیت ارائه شده بود.

وی افزود: لیست کارفرما شامل پرداخت کامل حقوق و مزایای کارگران بود درحالی که گردش حساب کارگران نشان می‌دهد آن‌ها در مدت قرارداد یعنی از اول مرداد ۹۲ تا آخر خرداد ۹۳ هیچ یک از مزایای مرخصی و تعطیل کاری و اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند.

ایجاد جو فشار ، ارعاب و تهدید، بجای پاسخگویی به اعتراض های پرستاران!

آیااعتراضات پرستاران، به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت 7 سال،

به تبعیض های ناعادلانه در پرداختی های بین پزشکان و پرستاران،به اضافه کار اجباری و کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها،به اختصاص بودجه 3 بسته از 7 بسته طرح تحول نظام سلامت به پزشکان،سیاسی است؟!

به گزارش4مردادمهر،محمد شریفی مقدم با اشاره به صحبتهای اخیر وزیر بهداشت در خوابگاه دانشجویی امام علی که عنوان داشته بود اجازه نمی دهد کار سیاسی در وزارت بهداشت انجام شود، گفت: جامعه پرستاری فقط خواستار اجرای قانون است و هرگز به دنبال کار سیاسی نیست.

وی با طرح این سئوال که آیا اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت 7 سال، کار سیاسی است، افزود: آیا اعتراض به تبعیض های ناعادلانه در پرداختی های بین پزشکان و پرستاران، کار سیاسی است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: آیا اعتراض به اضافه کار اجباری و کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها، کار سیاسی است.

شریفی مقدم با اشاره به فشار کار مداوم پرستاران در بیمارستانها، گفت: افزایش ساعت کار پرستاران، باعث بالا رفتن خطای ناشی از کار سنگین می شود و در نتیجه، این بیماران هستند که در وهله اول آسیب می بینند.

وی با بیان این مطلب که اعتراض پرستاران به اختصاص بودجه 3 بسته از 7 بسته طرح تحول نظام سلامت به پزشکان، کار سیاسی نیست، تاکید کرد: به نظر می رسد وزیر محترم بهداشت می بایست کانالهای اطلاع رسانی را بازنگری کند و واقعیت های تلخ پرستاری را ببیند.

دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که برخورد با پرستاران بعد از انقلاب فرهنگی!؟ در کشور تاکنون بی سابقه بوده است، اظهارداشت: بی احترامی و برخورد ناشایست با پرستاران، تحمیل اضافه کار اجباری و کم کردن طرح کارانه، از جمله برخوردهایی است که در بیمارستانها با پرستاران می شود.

شریفی مقدم با بیان این مطلب که جامعه پرستاری تا قبل از صحبتهای وزیر بهداشت در خوابگاه دانشجویی امام علی می اندیشید که وزیر با چنین برخوردهایی مخالف است و یا اینکه حداقل اطلاع ندارد، افزود: به نظر می رسد که وزیر بهداشت باید در مواجهه با مسائل و مشکلات جامعه پرستاری کشور، بازنگری داشته باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: بهتر است وزیر بهداشت، علت ترک شغل، مهاجرت ها، تغییر شغل و خانه نشینی پرستاران را بررسی کند.

وی در پایان با اعلام اینکه مشکلات مردم در بیمارستانها نشات گرفته از مشکلات جامعه پرستاری است، افزود: به نظر می رسد به جای برخوردهای ناشایست با پرستاران، به دنبال راه چاره ای برای حل مشکلات پرستاری بود. زیرا، ایجاد جو فشار و ارعاب و تهدید، اثر عکس خواهد داشت.

تعویق ۴ماهه در پرداخت حقوق کارگران شیشه آبگینه

یکی از کارگران کارخانه شیشه آبگینه قزوین از پرداخت نشدن ۴ماه حقوق حدود ۳۰۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی خبر داد.

به گزارش4مردادایلنا،وی در این باره گفت: مطالبات کارگران این واحد به نیمی از حقوق اسفند ماه سال ۹۲، و حقوق اردیبهشت و خرداد وتیر ماه سال ۹۳ مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کارفرمای این واحد تولیدی یک ماه عیدی سال گذشته کارگران را پرداخت نکرده است.

این کارگر شیشه آبگینه با بیان اینکه چندین کارگر برای پی گیری مطالبات معوقشان به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی قزوین شکایت کرده‌اند افزود: بر اساس رای صادره علاوه بر عیدی سال ۹۲ کارفرما موظف به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در ماه های اسفند، اردیبهشت وخرداد است که حقوق تیرماه نیز به آن اضافه شده است.

او گفت: همچنین بر اسا س رای صادر شده هر کارگر طبق سوابق کار خود بغیر از حقوق تیر ماه مبلغی بالغ بر ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان از کارفرما طلب دارد.

به گفته وی تا پیش از این کارگران این واحد تولیدی حداکثر تا ۱۵ اسفند ماه همه حقوق اسفند و عیدی پایان سال خود را دریافت می‌کردند،  اما امسال با گذشت سه ماه از سال جاری کارگران هنوز بخش از حقوق اسفند ماه و حق عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

او همچنین تصریح کرد: هفدهم تیر ماه در جلسه‌ای که درشورای تامین فرمانداری قزوین با موضوع امنیت شغلی کار گران شیشه آبگینه قزوین برگزار شده بود کارفرما متعهد به پرداخت همه معوقات حقوقی کارگران حداکثر تا ۱۵ روز آینده شده بود که از تاریخ مقرر چند روزی می‌گذرد اما هنوز از پرداخت حقوق خبری نیست.

وی با ابراز نگرانی از امنیت شغلی همکارانش گفت: این کارخانه حدود ۱۰۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که با وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: در حالی حقوق کارگران حدود ۴ ماه به حساب کارگران واریز نشده است که کارفرما مدعی است کارخانه آبگینه به دلیل افزایش مواد اولیه تولید و قیمت حاملهای انرژی و همچنین افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگران کمبود منابع مالی دارد این در حالیست که کارفرما همه افزایش قیمتهایی را که مدعی است به قیمت محصولات تولید شده این کارخانه افزوده است.

به گفته وی با وجود آنکه کارفرما به بهانه‌های مختلف مالی وعده پرداخت مطالبات کارگران را می‌دهد اما در سال جاری این واحد تولیدی هیچ مشکلی برای تولید شیشه نداشت و در حال حاضر روزانه حدود ۲۴ هزار متر شیشه در کارخانه آبگینه تولید می‌شود.

تعویق ۳ ماهه حقوق کارگران جایگاه عوارضی آزاد راه همدان - ساوه

ایلنا طی گزارشی بتاریخ4مرداد،از تعویق سه ماهه - از اردیبهشت تا تیر - حقوق ۲۵ کارگر شرکت احداث و بهره برداری آزاد راه همدان - ساوه(زیر مجموعه شرکت آباد راهان پارس) ،خبر داد.

برپایه این گزارش،حقوق فروردین کارگران جایگاه عوارضی این آزاد راه به تازگی پرداخت شده است. در حالی که حجم بالایی از خودروها ازاین آزاد راه عبور می‌کنند و به تبع درآمد خوبی نصیب شرکت می‌شود، عجیب است که حقوق کارگران برای سه ماه عقب افتاده است.

این گزارش با اشاره به خطراتی که کارگران این شرکت را تهدید می‌کند می افزاید،کارفرما کارگران را به ایستادن در مقابل خودرو‌ها برای دریافت عوارض مجبور می‌کند که امری به شدت خطر آفرین است.

خودداری سازمان تامین اجتماعی از بازنشسته کردن کارگران نساجی کاشان

یکی ازکارگران صنایع نساجی کاشان از اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر محاسبه سابقه کاری سخت و زیان آور برای آندسته از کارگران صنایع نساجی که مشمول بیمه بیکاری شده‌اند، انتقاد کرد.

به گزارش4مردادایلنا،وی در این باره گفت: سازمان تامین اجتماعی مصوبه دولت مبنی بر محاسبه سابقه کاری سخت و زیان آور برای آندسته از کارگران صنایع نساجی که مشمول بیمه بیکاری شده‌اند را تا پایان سال ۹۱ اجرا می‌کرد اما از ابتدای سال گذشته به بهانه بار مالی از اجرایش خودداری می‌کند.

اوبا اشاره به اختصاص ردیف بودجه - در بودجه سنواتی ۹۳ - به سازمان تامین اجتماعی برای بحث بیمه بیکاری، افزود: مدیرکل سازمان تامین اجتماعی با توجه به این ردیف بودجه به ما قول داده بود مصوبه یاد شده را به محض آغاز سال ۹۳ اجرا می‌کند، اما در حال حاضر که ۴ ماه از ابتدای سال جاری می‌گذرد، هیچ اقدامی از سوی سازمان متبوعش انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه بیشتر ۳۰۰ کارگری که از صنایع نساجی کاشان مشمول بیمه بیکاری شده‌اند حق بیمه اضافی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: شمار زیادی از این کارگران باید ابتدای سال جاری بازنشسته می‌شدند اما به دلیل آنکه سازمان سابقه کاری سخت و زیان آور آنان محاسبه نمی‌کند، بازنشستگی‌شان عقب افتاده است.

این کارگر صنایع نساجی کاشان در پایان اظهار کرد: در حالی که حدود ۸۰ درصد بودجه سازمان تامین اجتماعی محقق شده، مشخص نیست چرا این سازمان به مصوبه دولت بی‌اعتنایی می‌کند.

تجمع جمعی از دانشجویان پزشکی در اعتراض به مخالفت مجلس با اصلاح سهمیه مناطق محروم آزمون تخصصی

جمعی از دانشجویان پزشکی در اعتراض به مخالفت مجلس با اصلاح سهمیه مناطق محروم آزمون ورودی دانشگاهها در مقطع دستیاری و تخصصی مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 4مرداد خبرگزاری مجلس،جمعی از دانشجویان پزشکی در اعتراض به مخالفت مجلس با اصلاح سهمیه مناطق محروم آزمون ورودی دانشگاهها در مقطع دستیاری و تخصصی مقابل مجلس تجمع کردند.

همچنین دانشجویان با یادآوری اظهارات اخیر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت معتقدند اصلاحیه سال 92 مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه 30 درصد ورودی دانشگاهها در مقطع دستیاری و تخصصی به مناطق محروم تصمیمی غیرکارشناسی بوده است.

لازم به ذکر است؛ جمعی از دانشجویان و پزشکان نامه‌ سرگشاده ای را در اعتراض‌های به آزمون دستیاری سال 93 امضا کردند تا نحوه پذیرش در آزمون دستیاری امسال اصلاح شود.

گفتنی است؛ دانشجویان معترض که خواهان ورود به مرحله تخصصی هستند خواهان رفع محدودیت مجلس با بررسی طرح اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی به صورت عادی هستند چرا که با عادی بررسی شدن این طرح فرصت دانشجویان پزشکی برای انتخاب رشته و جذب در مرحله تخصصی از بین می‌رود.

سقوط مرگبار کارگر جوان به اعماق چاه 25 متری درشهر ری

پایگاه خبری 125بتاریخ4مرداد ازمرگ کارگری جوان درظهرامروز،بدنبال سقوط به اعماق چاه 25 متری در شهر ری، بعد از سه راه ترانسفور خیابان صنعت،خبرداد.

یدا.. مهر پرورافسر آماده منطقه 7 عملیات در این باره اظهار داشت: در محل حادثه چاهی به عمق 25 متر درون یک بنگاه حفاری شده و کارگران در حال بیرون آوردن موتور پمپ از درون آن بودند.

وی ادامه داد: بنا به اظهار کارگران در زمان کشیدن موتور پمپ به بیرون، ناگهان طناب پاره شده و پمپ به همراه یکی از کارگران به اعماق چاه سقوط کرده بود.

افسر آماده منطقه 7 عملیات خاطر نشان کرد: آتش نشانان به سرعت پس از رسیدن به محل حادثه ایمن سازی های لازم را انجام داده و با زدن کارگاه مناسب بااستفاده از تجهیزات، کارگر را بیرون کشیده و تحویل امدادگران اورژانس دادند.

گفتنی است؛ کارگر 21 ساله افغانی به تائید پزشکان اورژانس بر اثر شدت جراحات وارده در این حادثه جان خود را از دست داد.

جنگ در غزه و کشتار زنان، کودکان زحمتکشان را متوقف کنید!

آنچه روزهای اخیر در غزه می گذرد جنایتی علیه بشریت و یک نسل کشی آشکار است. ارتش اسراییل از زمین و هوا خانه های زحمتکشان بی گناه را ویران و کودکان و زنان را می کشد. اسراییل به بهانه کشته شدن 3 شهروند اسراییلی ،آتش افروزی را در فلسطین آغاز نموده است. ما ضمن محکوم کردن مرگ این سه شهروند اسراییلی که می باید توسط کمیسیون حقیقت یاب بین المللی پیگیری شود تا مسببان این جنایت معلوم و انگیزه این کشتار ،افشا شود. این جنگ خانواده های زحمتکشان را در هر دو سو، چه فلسطینی و چه اسراییلی را هدف گرفته است، و جز به نفع گروههای تندرو و آتش افروز نیست. اسرائیل مدعی است که دلیل به حرکت آوردن ماشین جنگی اش پرتاب موشک های نیروهای تندرو فلسطینی است. ولی آیا می توان کشته شدن صدها نفر غیرنظامی بی گناه را بدلیل موشک هایی که توسط سپر دفاعی اسرائیل در آسمان نابود می شوند توجیه کرد. کودکان و زنان فلسطینی در دو هفته اخیر هدف سیاست های تروریسم دولتی اسراییل گردیده اند که جز جنگ و اشغال سرزمین های فلسطینی و تحکیم قدرت خود، تفکری در سر ندارند.. اینکه حمله نظامی اسرائیل در زمانی که در فلسطین اتحاد عمل بین نیروهای سیاسی ایجاد شده و در ماه های اخیر دولت وحدت ملی شکل گرفته و نیروهای تندرو در شرایطی نبودند که سیاست های گذشته خود را اعمال کنند، به شدت شک برانگیز است.

نیروهای متحد و وابسته به امپریالیسم در این میان با دامن زدن به جنگ در غزه تلاش دارند آنچه گروههای تروریست گوش بفرمان شان در سوریه و عراق انجام می دهند را کم رنگ کنند. ما نگران ادامه این جنگ هستیم ، که بی تردید لبنان را هم در خواهید نوردید. این جنگ فضای سیاسی منطقه را بی تردید بی ثبات تر، عرصه عمل تروریست ها، دیکتاتورها و فاشسیت های منطقه را گسترده تر می کند و امکان عمل خرد جمعی و گفتگو را از بین می برد. زحمتکشان صلح طلب هستند و در سایه صلح است که مبارزه شان برای احقاق حق خود امکان گسترش و پیروزی می یابد.

ما زحمتکشان و سندیکاهای کارگری ایران، فلسطین، اسراییل، ترکیه، سوریه، عراق، مصر، قبرس، لبنان را فرا می خوانیم که بیایید هم صدا و هم گام به این توطئه شوم سرمایه داری جهانی و دولت جنایتکار اسرائیل اعتراض کرده و این جنایت و نسل کشی و شعله ور کردن جنگ در منطقه را محکوم کنیم. بیائید با هم از سازمان ملل بخواهیم در چارچوب منشور آن فعالانه در جهت خاتمه دادن به این جنگ ویرانگر اقدام کند .

بیایید از دولت مصر بخواهیم که گذرگاه رفح و مرز خود را با غزه برای ارسال کمکهای انسان دوستانه و دارو و غذا بگشاید.

ما از رهبری فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری WFTU می خواهیم که با سازمان دهی یک تظاهرات متحد و همزمان همه سندیکا های منطقه را فرا بخواند که جنگ و خونریزی را محکوم کنند و با شعار صلح و برادری ، زحمتکشان منطقه را از هر نژاد و پیرو هر مذهب و ایدئولوژی که هستند را متحد تر کند.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

1393/5/1

شماره دوم ماهنامه ی پیام آورمنتشر شد

شماره دوم ماهنامه ی پیام آور ( نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران -به زبان انگلیسی ) در دو نسخۀ چاپی و الکترونیکی منتشر شد.

آدرس جهت ارتباط با تحریریه ی نشریه "پیام آور "      irunionmessenger@gmail.com

چهارم مردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری5مرداد1393

- افشین ندیمی در شرایط دشوار جسمی محبوس و نیازمند مرخصی پزشکی ست

- اعتصاب کارگران شرکت ریسندگی پرریس وارد ششمین روز خود شد

- تجمع کارگران کارخانه کشتی سازی در جزیره صنعتی صدرا برای دومین روز پیاپی

تعدادکارگران تجمع‏کننده که روز گذشته حدود 400 نفر بود، امروز افزایش داشته است

- اعتصاب کارگران واحد پلیمری (LD) در مجتمع پتروشیمی بندرامام

- عدم کسر حق بیمه از بن نقدی ابلاغ شد

- تجمعات اعتراضی کارگران فاز 1 تا 7 منطقه پارس جنوبی کارفرمای پیمانکاررابه عقب نشینی واداشت!

- روزگار غریب و پر درد آدمیان در کوره پز خانه ها

20 سال کار سخت و زیان آور کرده اما سابقه ای از بیمه ندارد

- تجمع اهالی روستاهای عشق آباد و نجم آباد شهرستان ری مقابل بخشداری دراعتراض به قطعی آب

- ظلم دوگانه به مردم با اجباری و پولی کردن پیش دبستانی‌ها

- بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه را 25.3 درصد اعلام کرد

افشین ندیمی در شرایط دشوار جسمی محبوس و نیازمند مرخصی پزشکی ست

بنا به گزارش دریافتی، افشین ندیمی از اعضای کمیته هماهنگی که در زندان مرکزی سنندج محبوس است در شرایط بسیار سخت جسمی با بیماری دست و پنجه نرم می کند.

نام برده که از بیماری تنفسی شدید رنج می برد دچار مشکلات بسیار در تنفس شده و از ناحیه ی ریه احساس درد شدید دارد در حالی که داروهای لازم برای درمان وی به تعداد بسیار کمی و حتا کمتر از یک سوم نیاز، در اختیار وی قرار می گیرد که باعث شده حتا از حداقل نیاز دارویی نیز محروم باشد.

وضعیت جسمی افشین به خصوص با توجه به آلودگی بسیار زیاد بند در زندان سنندج که منجر به تشدید بیماری وی شده به نحوی است که وی باید هر چه سریعتر از زندان آزاد شده و تحت درمان مناسب قرار بگیرد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکومیت محدودیت های درمانی و دارویی که برای افشین ندیمی ایجاد شده خواهان آزادی فوری وی برای درمان مناسب تحت نظر پزشکان در خارج از زندان می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3 مرداد 1393

اعتصاب کارگران شرکت ریسندگی پرریس وارد ششمین روز خود شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران ریسندگی پرریس امروز پنجم مرداد ماه ششمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. این کارگران همزمان با اعتصاب، در اداره کار شهر سنندج دست به طرح دعوی علیه کارفرما نیز زده اند. 32 کارگر شرکت ریسندگی پرریس از اول سال تا کنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و عیدی و پاداش سالهای 91 و 92 خود را نیز از کارفرما طلب دارند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پرریس بارها از کارفرما خواهان پرداخت دستمزدهای معوقه خود شده اند اما کارفرما در عین بی توجهی به شرایط اسفبار معیشتی کارگران و خواستهای آنان، اعلام کرده است ریالی به شما نخواهم داد بروید به هر جا که از دستتان بر میاید شکایت کنید.

کارگران ریسندگی پرریس اعلام کرده اند در صورت تداوم بی توجهی کارفرما نسبت به پرداخت دستمزدهایشان، علاوه بر اعتصاب دست به اقدامات اعتراضی تر دیگری نیز خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مرداد ماه 1393

تجمع کارگران کارخانه کشتی سازی در جزیره صنعتی صدرا برای دومین روز پیاپی

تعدادکارگران تجمع‏کننده که روز گذشته حدود 400 نفر بود، امروز افزایش داشته است

تجمع کارگران کشتی‏سازی در جزیره صنعتی صدرا که روز گذشته آغاز شده بود، امروز برای دومین روز پیاپی ادامه پیدا کرد و ورودی جزیره همچنان مسدود مانده است.

به گزارش 5مرداد مارین نیوز، کارگران از ساعت پنج و نیم صبح امروز ورودی جزیره صنعتی صدرا را بسته‏اند.

تعداد تجمع‏کنندگان که روز گذشته حدود 400 نفر بود، امروز افزایش داشته است.

دیروز و در نخستین روز تجمع، کارگران از ساعت 7 صبح تا یک بعداز ظهر در محل ورودی جزیره حضور داشتند.

در پی این تجمع، نمایندگانی از فرمانداری و اداره کار بوشهر به محل مراجعه کردند و قرار شد مذاکراتی با حضور مسؤولان کارخانه و کارفرما انجام گیرد؛ اما کارگران معتقدند تا زمانی که حقوق معوقه آنها پرداخت نشود، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

بنابراین گزارش، کارگران تجمع کننده از ابتدای سال جاری حقوقی دریافت نکرده‏اند.

گفتنی است، نیروی انتظامی نیز از روز گذشته در محل تجمع حضور پیدا کرده است.

درهمین رابطه:

کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوقشان ورودی جزیره را بستند

حدود 400 تن از کارگران کارخانه کشتی‏سازی صدرا در جزیره صنعتی بوشهر از صبح امروز با تجمع مقابل کارخانه، درب ورودی جزیره را بستند.

به گزارش4مرداد مارین نیوز، این کارگران از ابتدای سال جاری تاکنون حقوق خود را از شرکت صدرا دریافت نکرده‏اند.

تجمع‏کنندگان از تردد سایر پرسنل و حتی کارفرمایان به جزیره جلوگیری کرده‏اند.

علیرغم مداخله نیروی انتظامی، تاکنون این تجمع ادامه دارد.

تجمع کارگران صدرا برای 4 ماه حقوق عقب افتاده  - مسئولان به میان معترضان نیامدند

برخی کارگران وابسته به پیمانکاری های صدرا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق فروردین تا تیرماه خود، دست به تجمع زدند.

به گزارش 4مرداد خلیج فارس،این کارگران که طرف قرارداد پیمانکاری های فعال در جزیره صدرا می باشند، صبح شنبه با تجمع مقابل درب ورودی کارخانه نسبت به عقب افتادن چهارماهه حقوق شان اعتراض کردند.

تعداد کارگران وابسته به پیمانکاری های صدرا قریب 200 نفر می باشد که شمار معترضان تجمع امروز حدود 50 نفر برآورد شد.

این تجمع در حالی ساعتی بعد خاتمه یافت که مسئولان نیروی انتظامی با حضور در محل و تایید خواسته صنفی کارگران، از آنها خواستند با توجه به قول ضمنی مسئولان صدرا برای تسریع در پرداخت به پیمانکاران و کارگران، آنها فرصت دیگری به شرکت دهند.

در این تجمع مسئولان شرکت صدرا به میان معترضان نیامدند.

شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از سال گذشته که از قرارگاه خاتم الانبیا سپاه به یک شرکت راه و ساختمانی به نام آبادراهان پارس واگذار شد، با تعطیلی بخش کشتی سازی مواجه گردید و اکنون بخش سکوسازی آن نیز دچار مشکلات زیادی شده است.

چندی پیش کارگران صدرا در نامه ای خطاب به مسئولان استانی نسبت به آنچه تلاش مالک جدید شرکت جهت ایجاد یک شرکت جدید و انتقال اموال صدرا به آن که منتهی به اعلام ورشکستگی کامل این کارخانه در بوشهر می شود هشدار داده و خواستار هوشیاری مسئولان شده بودند.

  اعتصاب کارگران واحد پلیمری (LD) در مجتمع پتروشیمی بندرامام

اتحادیه آزاد کارگران ایران: با گذشت بیش از سه ماه از تعمیرات آورهال( تعمیرات اساسی ادواری و زمانبندی شده) در واحد پلیمری (LD ) مجتمع پتروشیمی بندر امام و وعده کارفرما برای پرداخت پاداش به کارگران، هنوز این پاداش به آنان پرداخت نشده است.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، فروردین ماه گذشته که تعمیرات آورهال ( تعمیرات اساسی ادواری و زمانبندی شده) این واحد پلیمری شروع شده بود، پیمانکار قول پرداخت پاداش مخصوص آورهال را به کارگران داد تا این واحد بعد از تعمیرات اساسی بتواند بموقع و بدون تاخیر راه اندازی شود. با تلاش کارگران این هدف حاصل گردید و این واحد مهم در موعد مقرر راه اندازی شد اما کارفرما با گذشت بیش از سه ماه از آنزمان و علیرغم پافشاری کارگران، تنها حدود یک چهارم از مبلغ توافق شده را پرداخت کرده است و نسبت به پرداخت باقی  طلب کارگران هیچ اقدامی انجام نداده، که این امر خشم شدید کارگران و اعتراض آنان را موجب شد و این کارگران از صبح امروز در اقدامی قاطعانه برای دستیابی به خواست شان، یکپارچه و متحد دست از کار کشیدند.

 

 بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این واحد مهم در مجتمع پتروشیمی بندر امام که تحت پوشش شرکت پیمانکاری فریمکو مشغول به کار هستند اعلام کرده اند تا دستیابی به خواست شان همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مرداد ماه 1393

عدم کسر حق بیمه از بن نقدی ابلاغ شد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار (بن کارگری و خواربار) را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد.

به گزارش 5مردادمهر، با ارسال نامه معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار به تامین اجتماعی، ابلاغ شد.

سیدحسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارسال نامه شماره 82959 مورخ 93.05.01 مصوبه یکم، دویست و سی و پنجمین جلسه شورای عالی کار در خصوص عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار (بن کارگری و خواربار) را به سازمان  تامین اجتماعی اعلام کرد.

در ابلاغیه معاون روابط کار وزارت کار به مدیرعامل تامین اجتماعی آمده است: مصوبه یکم، دویست و سی و پنجمین جلسه شورای عالی کار به تاریخ 93.04.10 با شماره ثبتی 77693 مورخ 93.04.11 به شرح ذیل برای استحضار و صدور دستور مقتضی ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید از نتایج اقدامات به عمل آمده دبیرخانه شورا را مطلع فرمایند.

در این مصوبه آمده است: نظر به اینکه به استناد بند 5 مصوبات دویست و سی و چهارمین جلسه شورای عالی کار در تاریخ 93.12.23 مبنی بر پرداخت ماهیانه 800000 (هشتصد هزارریال) از سوی کارفرمایان به کارگران مربوطه تحت عنوان کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مطایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار، سازمان تامین اجتماعی اخیرا و بر خلاف سنوات قبل اقدام به دریافت حق بیمه از کارگران و کارفرمایان بابت کمک هزینه اقلام مذکور نموده است و لذا با توجه به اینکه تعریف واژه کمک هزینه اقلام خانوار (بن کارگری و خواربار) در تبصره 3 ماده 36 قانون کار همراه با عائله مندی و کمک هزینه مسکن و ... آمده و از نظر ماهیت در ردیف مزایای رفاهی و انگیزه ای قرار دارد، جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی گردد، بنابراین سازمان تامین اجتماعی از تاریخ 93.04.01 نمی تواند آن را به تنهایی و یا همراه با سایر اقلام دیگر مشمول کسور بیمه و بازنشستگی بداند.

تجمعات اعتراضی کارگران فاز 1 تا 7 منطقه پارس جنوبی کارفرمای پیمانکاررابه عقب نشینی واداشت!

ایلنابتاریخ5مرداد از خاتمه تجمعات اعتراضی کارگران پیمانی شاغل در فازهای 1 تا 7 منطقه پارس جنوبی خبر داد.این کارگران از حدود یک ماه پیش خواستار وصول ۱۴ ماه مطالبات معوقه خود بودند.

یکی از این کارگران گفت: تجمعات اعتراضی کارگران پس از آن خاتمه یافت که کارفرمای پیمانکار دو ماه از مطالبات مزدی را پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه این مسئله به دنبال برگزاری چند نوبت تجمعات اعتراضی کارگران صورت گرفته است، افزود: براین اساس در ‌‌نهایت پیمانکار توافق کرد تا علاوه بر پرداخت ۲ ماه از معوقات مزدی، یک نسخه از قرارداد کار هر کارگر را نیز در اختیار وی قراردهد.

این کارگر گفت: همچنین بر اساس این توافق وصول باقیمانده مطالبات این کارگران با تشکیل پرونده در اداره روابط کار منطقه پارس جنوبی از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

وی بابیان اینکه این کارگران از امروز برای دریافت یک نسخه از قرارداد کار خود به کارفرما مراجعه می‌کنند گفت: این نخستین بار است که در منطقه ویژه کارفرما متعهد شده است، نسخه‌ای از قرارداد را به کارگران تحویل دهد.

روزگار غریب و پر درد آدمیان در کوره پز خانه ها

20 سال کار سخت و زیان آور کرده اما سابقه ای از بیمه ندارد

روزگار غریب کارگران کوره پزخانه انگار پایانی ندارد، از کودکی ناآرام که در آغوش مادری خسته تلاش می کند تا شیره جانش را بمکد تا لبخند تلخ مردانی خسته که روزگارشان را در کوره های گداخته به یغما داده اند، این روزگار غریب کارگران کوره پزخانه هاست.

ساعت حدود هفت عصر به کوره پزخانه ای در نزدیکی پاکدشت می رسیم. آفتاب رفته اما هنوز گرما باقی است.کارگران دراین ساعت مشغول بکارهستند.

نخستین کارگری که با او به گفت و گو می نشینیم 25 ساله است و 20 سال سابقه کار دارد. اهل کردستان است و به همراه همسرش در کوره پزخانه کار می کند. کودکی 2 ساله دارد.

20 سال کار سخت و زیان آور کرده اما سابقه ای از بیمه ندارد.

کارگر دیگری که چهره سوخته از آفتابش گویای کاری طاقت فرسا است 13سال سابقه کار دارد اما کمتر از پنج سال سابقه بیمه دارد. همسرش هم در کنارش مشغول کار است.

بیشتر کارگران این کوره پزخانه افغانی و تعدادی هم ایرانی هستند که عمدتا از آذربایجان شرقی و کردستان به اینجا آمده اند.

کارگران افغانی چه دارای کارت اشتغال و یا فاقد آن، هیچکدام سابقه بیمه ندارند و به روزمرگی راضی هستند.

یکی از کارگران زن که روزانه بیش از 14 ساعت کار می کند، می گوید: سالهاست که از اینجا بیرون نرفته ام و جز کار کردن در کوره پزخانه تفریحی نداشته ام.

کارگر زن دیگری که از اهالی کردستان است، می گوید: 12 سال است به کوره پزخانه آمده ام و کار می کنم نمی دانم چند سال سابقه بیمه دارم چون هر ماه فقط 2 تا سه روز برایم بیمه پرداخت شده است.

سه فرزند دارد که هر روز خود، 2 کودکش را تا ˈفورون آبادˈ در جاده خاوران به مدرسه می برد و ظهر به دنبال آنها می رود.

زن جوان دیگر که چهار سال است به کوره پزخانه آمده از این همه سختی و رنج بی تاب است. کودک 2ساله اش را به کردستان فرستاده تا بتواند فرصت بیشتری برای کار داشته باشد اما ناامید و افسرده است و می گوید مرگ برای من بهتر از چنین زندگی است. هر شب ساعت ها از دوری فرزندم می گریم و با خود می گویم، خدایا کی این همه عذاب تمام می شود؟

یکی از کارگران زن افغانی که هر روز کار خود را از ساعت یک بامداد شروع می کند در پاسخ به اینکه آیا روزها می خوابی یا استراحت می کنی با خنده پاسخ می دهد: مگر می توانم با وجود کار در منزل و بچه هایم بخوابم. آنقدر کار می کنم که خواب برایم بیگانه است.

کارگر زن دیگری که افغانی است، می گوید: وقتی کارگران ایرانی این همه مشکل داشته باشند پس کارگران افغانی که هیچگاه حقوق آنها دیده نمی شود، چه باید بگویند؟

نزدیک به 50 خانوار در آنجا زندگی می کنند اما فقط دو دستشویی برای آنها قابل استفاده است. دو دستشویی دیگر کثیف و از کار افتاده است و اهالی نمی توانند از آنها استفاده کنند.

کارگر زن جوان دیگری از وضعیت حمام های کوره پزخانه می گوید. چهار حمام برای 50 خانوار است که هرکس شاید چند دقیقه بیشتر فرصت نداشته باشد از آن استفاده کند. استفاده از حمام ها برای زنان که مسئولیت شستشوی کودکان را برعهده دارند، دشوارتر است زیرا در فرصتی اندک باید حمام را تخلیه و به دیگری بسپارند.

تعدادی از کارگران افغانی بیش از 26 سال است در کوره پزخانه ها کار می کنند.

یکی از کارگران کوره پزخانه که دچار سکته مغزی شده با59 سال سن به اندازه مردی 80 ساله فرسوده شده ،به دلیل 90 روز کسری نتوانسته است بازنشسته شود.

مادری خسته بر زمین نشسته می خواهد با سیلی کودک بی تابش را آرام کند. گریه کودک بیشتر می شود و مادر او را بر سینه خود می فشارد تا شیره جانش را بمکد و زندگی این گونه ادامه دارد.

کوره پزخانه چهره ای عریان از رنج است. رنجی که مملو از فراموشی به قوانین کار و انسانی است.

کارگران کوره پزخانه فراموش شدگان قانون کار هستند. قانونی که انسانها آن را برای بهبود وضعیت کارگران نگاشته اند.

در کوره پزخانه ها معمای زندگی مجهول مانده است. زنده هستند که کار کنند و کار می کنند که زنده بمانند.

براستی روزگار غریبیست زندگی در کوره پزخانه ها.

منبع:ایرنا-5مرداد- بخشی ازیک گزارش

تجمع اهالی روستاهای عشق آباد و نجم آباد شهرستان ری مقابل بخشداری دراعتراض به قطعی آب

تعدادی از ساکنان روستاهای عشق آباد و نجم آباد به دلیل قطعی چند روز آب این روستاها به بخشداری قلعه نو از توابع شهرستان ری مراجعه کردند.

به گزارش5مرداد ایرنا، روستاییان عشق آباد و نجم آباد روز یکشنبه با در دست داشتن گالن های پلاستیکی با حضور در مقابل بخشداری قلعه نو از توابع شهرستان ری خواستار رسیدگی سریع مسوولان برای رفع این مشکل شدند.

خانم ˈ ز. محمدیˈ یکی از این افراد به خبرنگار ایرنا گفت: آب شرب روستای عشق آباد و شهرک زینبیه از روز پنجشنبه 2 مرداد تا کنون قطع شده و هیچ مسوولی به سوال و پیگیری های مردم پاسخ نمی دهد.

وی افزود: نداشتن آب خوردن را می توان برای مدتی از فروشگاهها تهیه کرد ولی آب موردنیاز برای مصارف عمومی از جمله استحمام و شست و شوی لباس و ظرف نیازمند برخورداری ازآب لوله کشی می باشد که ساکنان این روستاها ازاین نظردر مضیقه هستند و ادامه این روند زندگی ما را مختل کرده است.

ˈلیلا وجدانیˈ یکی دیگر از روستاییان حاضر در مقابل بخشداری قلعه نو نیز گفت: مشکل بی آبی و افت فشار در این روستا ها مدتی است که زندگی اهالی را با مشکل مواجه کرده است.

وی واگذاری انشعابات غیر مجاز فراوان در سطح روستا و شهرک صنعتی عشق آباد و فرسودگی شبکه آبرسانی روستا را از دلایل قطعی آب این منطقه عنوان کرد.

یک زن روستایی دیگر که مقابل بخشداری قلعه نو خواستار توجه جدی مسوولان شرکت آب و فاضلاب به مشکلات آنان بود ، گفت: وجود انشعابات غیر مجاز و آبیاری برخی از باغات ورودی روستای عشق آباد و شهرک صنعتی موجب قطعی آب شرب منازل روستاییان شده است.

ˈ ام البنین عباسیˈ افزود: نبود نظارت از سوی مسوولان در واگذاری انشعابات غیر مجاز و استفاده آب شرب منازل در دامداری های اطراف موجب شده تا در فصل گرما خانواده ها با مشکل بی آب و قطعی مواجه شوند.

بخشدارقلعه نو نیز گفت: نداشتن ظرفیت شبکه آبرسانی برای بیش از پانصد خانوار روستای عشق آباد و نجمه آباد موجب قطعی آب و زمینه اعتراض ساکنان این روستاها شده است.

کریم رئوف افزود: وجود شبکه های فرسوده و عدم انطباق شبکه آبرسانی با جمعیت که جوابگویی مصارف ساکنین نبوده وطبق نظر کارشناسان شرکت آب و فاضلاب باید به جای لوله های 100میلیمتری از لوله های 200 میلی متری برای شبکه آبرسانی این روستاها استفاده کند.

وی تاکید کرد: تلاش این بخشداری برای برقراری ارتباط تلفنی با مدیرکل آب و فاضلاب استان تهران تاکنون بی نتیجه مانده است.

ظلم دوگانه به مردم با اجباری و پولی کردن پیش دبستانی‌ها

یک فعال صنفی معلمان با انتقاد از طرح وزارت آموزش و پرورش برای اجباری و پولی کردن پیش دبستانی‌ها گفت این وزارتخانه به جای ایجاد فضای شاد و آموزش زندگی مسالمت آمیز، کارهای گروهی و دوست داشتن یکدیگر در پیش دبستانی‌ها به مسائل فرعی همانند تفکیک جنسیتی گیر می‌دهد.

به گزارش5مردادایلنا،مهدی بهلولی در واکنش به «محمد دیمه‌ور»، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش که روز گذشته (شنبه ۴ تیر) از اجباری شدن پیش دبستانی‌ها تا چند سال آینده خبر داد بود، گفت: پیش دبستانی در حال حاضر بر اساس برنامه درسی ملی «۲ ساله» و «اختیاری» در نظر گرفته شده است اما اینان می‌خواهند این دوره آموزشی را «اجباری» و «پولی» کنند.

وی با اشاره به گفته‌ دیمه‌ور مبنی بر برگزاری رایگان پیش دبستانی در روستاهای محروم، افزود: رایگان شدن پیش دبستانی در روستاهای محروم بدان معناست که این دوره آموزشی در سایر نقاط کشور پولی برگزار خواهد شد. این در حالی است که جمعیت قابل توجهی از شهرنشینان نه تنها پولدار و مرفه نیستند بلکه از طبقات ضعیف جامعه به شمار می‌آیند، بنابراین اجباری کردن پیش دبستانی آن هم با انداختن هزینه‌های گزاف بر دوش خانواده‌ها اجحاف در حق این قشر است.

بهلولی با انتقاد از ناهمخوانی آموزش‌های پیش دبستانی‌های ایران در قیاس با سنت این دوره آموزشی در کشورهای توسعه یافته، تصریح کرد: پیش دبستانی در تمام جهان رایگان است که به دلیل کیفی بودن به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این فعال صنفی معلمان در ادامه بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد از طرفی پیش دبستانی را اجباری و پولی کند و از طرف دیگر، سیاست گذاری برای این دوره آموزشی را بر عهده داشته باشد. به عبارت دیگر، این نهاد دولتی قصد دارد بچه‌های مردم را با پول خانواده‌هایشان آنجور که دلخواه خودش است، تربیت کند.

وی با اشاره به رفتار‌ها و سیاست گذاری‌های سلیقه‌ای مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای پیش دبستانی‌ها در سال‌های گذشته، گفت: می‌گویند پیش دبستانی‌ها باید تفکیک جنسیتی شوند، در حالی که بچه‌های ۴ و ۵ ساله از جنسیت اطلاعی ندارد.

بهلولی ضمن انتقاد از تحمیل آموزش‌های القایی و ایدئولوژیک در پیش دبستانی‌ها، افزود: در صورت پولی و اجباری شدن پیش دبستانی‌ها جریان اینگونه می‌شود که خانواده‌ها بچه‌هایشان را به اجبار و با شهریه‌های آنچنانی به مراکز آموزشی فعال در این دوره می‌سپارند و هیچ نقشی هم در تعیین سیاست‌های آموزشی این مراکز نخواهند داشت که نوعی اجبار دوگانه است.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش به جای ایجاد فضای شاد و آموزش زندگی مسالمت آمیز، کارهای گروهی و دوست داشتن یکدیگر در پیش دبستانی‌ها به مسائل فرعی همانند تفکیک جنسیتی گیر می‌دهد.

این فعال صنفی معلمان در پایان اظهار کرد: پیش دبستانی در سراسر جهان فضای شادی دارد که با آموزش کارهای گروهی به کودکان، آنان را به مدرسه علاقه‌مند می‌کند اما کودکان ما در پیش دبستانی به دلیل اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای به جای علاقه‌مند شدن به مدارس، بیشتر از آن زده می‌شوند.

بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه را 25.3 درصد اعلام کرد

بانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماه منتهي به تیر‌‌ماه 93 نسبت به دوازده ماه منتهي به تیرماه 92 را معادل 25.3 درصد اعلام کرد.

به گزارش 5مردادمهر، خلاصه نتايج به‌ دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1390 به شرح ذيل است: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در تیر‌‌ماه 1393 به عدد 196.8 رسيد که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزايش يافت.

شاخص مذکور در تیر‌‌ماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.6 درصد افزايش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تیر‌‌ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهي به تیرماه 1392 معادل 25.3 درصد است.

نرخ تورم در پایان خردادماه امسال نسبت به پایان خردادماه سال گذشته، 27.7 درصد اعلام شده بود.

پنجم مردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com